Anmeldelse af Mona Hawthorn Andersens bog “Det fjerde bud”

Anmeldelse af Mona Hawthorn Andersens novellesamling ”Det fjerde bud” ved forfatter Flemming Dalsgaard.

Boganmeldelsen er gengivet i uddrag for at fjerne spoilers til novellerne. Først kan du læse Flemming Dalsgaards sammenfatning af hele novellesamlingen og dernæst om de enkelte noveller.

Sammenfatning:

Mona Hawthorn Andersens novellesamling har været et spændende bekendtskab. Små fortællinger rammer de to lange fint ind. ”Sagen” og ”Det fjerde bud” er betydelige fortællinger, der vidner om Monas evne til at skabe et stort persongalleri og holde fast ved karakteren af de involverede i komplicerede relationer. Man fornemmer Monas stærke sociale engagement og hendes indsigt i mennesket, når det er i krise i forhold til andre,  eller er ramt af en mental forstyrrelse.

”Mit livs sejltur”

En kort novelle om en sejltur til en ø i Limfjorden. Der er lagt op til afslappet idyl, men uhyggen slår til på en snigende måde. I et let og enkelt sprog mærker man understrømmen af frustration, hjælpeløshed og dødelig angst.

”Telefonen”

Her er vi i et skolemiljø, hvor en ung mand føler sig spærret ude af det gode selskab. Derefter fortælles der om,  at han faktisk har en kæreste, som han dog netop nu står til at miste. I længsel efter at få en forklaring, griber han telefonen.

”Sagen”

En virkelig spændende fortælling, hvor vi præsenteres for et imponerende persongalleri. Spændingen udvikler sig, og vi er i en fortælling, hvor tingene ikke er helt, som de ser ud. Det er særdeles flot beskrevet. Lige til sagens opklaring, har vi en særdeles flot komponeret thriller. Da novellen næsten har længde som en mindre roman, bærer skriveteknikken også præg af det. Hvor novellen ofte ender i en ”åben akkord,” hvorefter slutningen er umiddelbar, har romanen ofte en koda, eller en epilog, hvor personer forliges, hvor læseren får forklaret nogle af de påtrængende spørgsmål.

I ”Sagen” udfolder Mona et stort talent for at eksperimentere med dramaets struktur. Der holdes flere bolde i luften, ikke alene benyttes flere synsvinkler, såvel offers som (måske) gerningsmand, og ikke nok med det; Mona har ladet sig inspirere af det, der i psykologien/psykiatrien, kendes som personlighedsspaltning. Vi kastes ind i et univers, hvor vi virkelig skal holde tungen lige i munden, med de mange sideordnede bevidstheder, der præsenteres. Men Mona har dog en stram styring, der gør det lettere. Efterhånden som fortællingen skrider frem, fornemmes en elegant, næsten genial, spændingsudvikling, hvor store overraskelser er i vente. Det er rigtig godt gået! Alt i alt en fremragende novelle, med en uhyre dristig opbygning og en meget kompleks psykologisk profil af en af hovedpersonerne.

”Samaritaneren”

Det er et tidsbillede og en miljøskildring. Og en personbeskrivelse. Juliane er socialrådgiver og privatmenneske. Hun kaldes ”Samaritaneren.” Men hun kunne også kaldes ”Engelen.” For hun er et hjertevarmt menneske, der vil gøre godt for sin datter og sine klienter. Vi møder hende, hvor hun involveres i en tragedie. En dejlig lille fortælling. Et lille kig ind i en verden, hvor problemerne og skæbnerne står i evige, lange køer.

”Gensynet”

Denne novelle har de ingredienser, man forbinder med psykopatdramaet. Novellen er rigtig flot skrevet.

”Det fjerde bud”

Igen en meget lang novelle, og tak for det. To brødre er vokset op under yderst strenge kår, og begge har hver sin måde at klare det på. Der skrives virtuost om hele galleriet, og jeg sad nær slutningen og planlagde, hvordan jeg skulle få skrevet: ”Formidabel socialrealisme” uden at det ville lyde som en frase. Historien i sin helhed er helt fantastisk. En historie jeg aldrig selv havde kunnet skrive.

”Babyen”

Temaet: det mest uskyldige og harmløse menneskevæsen, man kan tænke sig, en lille baby.

”Flammer”

Den sidste korte novelle er en gyser af de fæle. Den unddrager sig enhver forklaring fra vor rationelle verden, og kan kun beskrives som et oplevet mareridt. Som fortælling tilhører den en genre, som mange har skrevet i, og den er et godt bud herpå.

Dette indlæg blev udgivet i Anmeldelse. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *