Anmeldelser af “Dødemasken”

Dødemasken

BOGANMELDELSE VED BOOKISHNESS REVIEWS 24. SEPTEMBER 2021

Den 23-årige Olivia har en dyster fortid som trafficking-offer og lever derfor et isoleret liv, som hushjælper for en ældre skrap kvinde, Luisa, i Louisiana på en nedlagt slaveplantage.Olivia finder underlige spor efter de sidste unge kvinder, som har arbejdet på plantagen før hende, og hun hjemsøges af en mand der bærer en maske, som er lavet af mørkt træ og mennesketænder.Hvad er der sket med de unge kvinder? Og hvem er manden med masken? Har noget af dette forbindelse til hendes fortid?

Bravo! Sikke en vellykket bog. En ny forfatter er helt klart lige blevet tilføjet på min liste. Mona Hawthorn Andersen, har lavet et lille mesterværk. Jeg vil være ærlig og sige, at jeg faktisk ikke forventede det helt store, eller noget der ville give et kæmpe indtryk – men der tog jeg godt nok fejl! Dødemasken er spændende fra start og helt til det sidste punktum. Jeg elsker at krimi-delen bliver lidt nedtrykt og hvor hverdagens små gøremål og følelser bliver fremhævet mere; hvilket gør at der kører en konstant film inde i hovedet på én, fordi bogen er skrevet så levende og ikke kun handler om facts.Hvis du elsker en god thriller, med twist af kærlighed, er den her bog helt sikkert noget for dig! 📚

Boganmeldelse – Dødemasken

7. juni 2020 Af KREATIVE PIPS

Jeg har læst og anmeldt bogen “Dødemasken” af Mona Hawthorn Andersen.

Det er en anderledes krimi, hvor hovedpersonen Olivia langt hen af vejen er bange for det ukendte. Hun ved ikke, om hun reelt bliver forfulgt eller om det er hendes fantasi, som spiller hende et puds. For er manden med masken virkelig eller ej?

Forfatteren er godt til at skrive meget malende, og jeg kan se slaveplantagen for mig. Jeg kan se Olivia rende rundt og luge bede i regnvejr. Jeg kan mærke regnen, og jeg bliver helt misundelig over eftermiddagsteen på terrassen. Jeg kan mærke Olivias uro, når hun tvivler på om hun ser manden med dødemasken, eller om det er hendes fantasi.

Det er en anderledes bog om at tro på sig selv, og tro på at man har eksistensberettigelse, men pakket ind som en thriller med et romantisk islæt. Krimidelen er underspillet, men ligger konstant under overfladen. For der sker hele tiden små ting, som giver Olivia tegn om at ikke alt er som det burde. Romantikken er så skønt beskrevet, også bare de små, hemmelige berøringer, som ofte betyder mere end dybe kys.

Jeg synes, det er en rigtig god bog. Den indeholder lidt af det hele, og det kan jeg rigtig godt lide. Jeg har straks pakket den ned, så mine forældre kan få den med på camping næste gang de kører op til Hornbæk. Selvom bibliotekerne nu er åbnet igen, er mine forældre altid glade for at få nye, spændende bøger med på ferie.

Anmeldelse af “Dødemasken” af Mona Hawthorn Andersen

Udgivet: 23.7.20 ● Kategori: Bogreolen Reklame for forlaget Mellemgaard og forfatter Mona Hawthorn Andersen – Sendt til anmeldelse. Meningerne er mine egne.

Forfatteren til denne bog – “Dødemasken” – søgte nogle boganmeldere på Facebook for noget tid siden, og jeg synes den lød meget spændende, så jeg tilbød at læse og anmelde den her på bloggen. Hun var så sød at få den sendt afsted til mig og nu har jeg fået den læst og er klar med en anmeldelse.

😉

Så here you go!

Olivia bliver et offer for trafficking da hun bliver tilbudt et modeljob i Polen. Hun havde ikke set det komme, og det bliver nogle meget hårde måneder med vold, afstraffelse og psykisk terror. Hun er nemlig ved at blive klargjort til at blive solgt til en køber der er ude efter en jomfru der skal fungere som en underdanig hushjælp, sexpartner – you name it. Men en ukendt køber og velgører sørger for at hun kommer væk og får en ny start i Cachaville, Louisiana.

Men hun ender alligevel med at arbejde som hushjælp for en kvinde ved navn Luisa på en nedlagt slaveplantage. Men det er okay med Olivia. Hun er isoleret og skal ikke længere være bange for at ende tilbage som et traffickingoffer. Og det er en ret hyggelig by hun er endt med at bo i. Selvom hun skiller sig ud, så har hun en god kemi med de folk hun støder på på daglig basis. Men der er nu alligevel noget som virker forkert og skævt. Hvorfor har der været så stor udskiftning af hudhjælp piger på denne plantage? Og hvor er de alle kommet fra? Hvor er de nu? Og hvem er den mystiske maskemand som hun ser hele tiden?

Det er spørgsmål som Olivia er fast besluttet at finde svar på. For de mystiske hændelser er begyndt at gå hende på og det vækker dårlige minder. Og da hun finder spor efter de forrige kvinder der har arbejdet på plantagen bliver det kun mere og mere skræmmende. Er det Luisa der er skyld i deres forsvinden? Er det maskemanden? Eller er det den charmerende Robert som dukker op en dag og præsenterer sig som Luisas barnebarn? Eller er det Olivias egen fantasi der er gået amok? Under alle omstændigheder så begynder hun hurtigt at frygte for sit eget liv. Der er en der er ude efter at få fingrene i hende og det er måske den samme mand som er skyld i de andres forsvinden. Men hvem kan hun stole på? Hvem kan hun gå til med hendes problemer og bange anelser? Og hvad skal hun gøre nu hvor hun har fundet beviser på at noget kriminelt er sket, og som har stået på i mange år? Er hun det næste offer?

“Dødemasken” er en spændende krimi og jeg er glad for at have fået lov til at læse og anmelde den. Der er mange overraskende elementer i historien, men der er også en del…. unødige beskrivelser? Jeg ved det ikke. Det er nok forfatterens skrivestil, så det er nok bare noget jeg skal vænne mig til. Men det er ikke noget der irriterer mig så meget at jeg ikke nød at læse bogen. For det er som sagt en virkelig spændende krimi. Der er flere hints til gerningsmanden igennem hele bogen, men man bliver alligevel ret overrasket til sidst. For sammenhængen er ikke nødvendigvis så åbenlys og det synes jeg er super spændende. Og så er der også en god dosis romantik som er med til at krydre på historien og en masse humor som får en til at grine og smile. Så alt i alt en ret god romantisk krimi, og jeg kan varmt anbefale jer at læse den.

ANMELDELSE AF DØDEMASKEN

V/ Cecilie Höyer Larsen
Redaktør
Forlaget mellemgaard

Jeg har haft fornøjelsen af at læse dit manuskript Dødemasken. Først vil jeg sige, at jeg blev virkelig fanget af dit manuskript. Det var spændende fra start til slut, og jeg nød at sidde og gætte, hvem der kunne være den mulige skurk – alle kom under mistanke.Det er en meget vellykket thriller, som du har skrevet. Dit brug af trafficking, romance og en seriemorder holder læseren fanget, men du formår samtidig at underholde læseren med de vittige og skarpe samtaler mellem Olivia og Robert og Luisa. Du har tydeligvis gennemarbejdet manuskriptet grundigt, og du har et godt sprog, så grammatisk var der ikke meget, der skulle rettes, hvilket gjorde det til en fornøjelse at redigere.